tisdag 12 april 2011

Uppdatering på njurkatterna

Ja nu var det längesedan jag skrev något om katterna men dom mår bra! Dom håller fortfarande sin vikt. Kasper gick ner 2oo gram men det gick han snabbt upp igen när jag gav honom lite extra vatten under några dagar. Oliver håller sin vikt och är fin i pälsen.  Varje morgon halv sju ger jag Kasper sin medicin. Han tycker den är som godis så han kommer direkt när klockan ringer och då lägger jag honom i knät. Tabletten slukar han själv och sen ger jag honom en liten spruta vatten i munnen. Ibland slickar han i sig vattnet så jag bara behöver hålla sprutan utanför munnen och ibland får jag spruta lite åt gången i munnen så han hinner svälja. Oliver får också han vatten. Båda har väldigt god aptit och leker och busar som vilka katter som helst.

Det har nu gått ett år och åtta månader sedan Kasper fick sin diagnos kronisk njurinsufficiens där den ena njuren helt skrumpnat ihop. Oliver har två fungerande njurar men troligtvis något lägre funktion än normalt.

Båda två har motbevisat det mesta som står att läsa på nätet om just den här situationen. Jag hoppas att alla som har en njurkatt vågar prova att ta hand om katten och inte lyssna på veterinären när dom säger att katten inte kommer ha ett drägligt liv. Tyvärr vet inte alla veterinärer så mycket om detta och dom vet inte vad dom ska ge för råd om vare sig vätska eller näring utöver njurfodret som dom får lära sig om.

Om någon hittar hit som undrar något så får ni gärna kontakta mig. Mailen finns i min presentation men kommer även här: kristin_taal@hotmail.com

Stor kram till alla som kämpar för sina djur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar